Romtemperatur

Når glasset er kaldt kan det skjæres, formes og dekoreres med ulike kaldteknikker som gravering, sliping, sandblåsing, etsing o.s.v.

Romtemperatur – ca. 500ºC

Glasset er hardt og stivt og dersom man varmer opp glasset for raskt vil det sprekke. Dette kalles for termosjokk. Hvor raskt man kan varme opp avhenger av gjenstandens størrelse, tykkelse og form. Når temperaturen nærmer seg 500º vil glasset gjennomgå en molekylær forandring og begynne å mykne.

500ºC - 600ºC

Glassets overflate begynner å mykne. Faren for termosjokk er borte og vi kan varme glasset så raskt vi vil. Når vi nærmer oss 600ºC vil glassets overflate være såpass myk at den er mottakelig for lavtemperatur glassmalinger. 580ºC med 10 min. holdetid regnes som en vanlig temperatur for glassmaling.

600º - 700ºC

Glasset er såpass mykt at det kan slumpes og bøyes. Temperaturen for slumping må reguleres i henhold til den formen man bruker. Valg av for høy temperatur vil kunne medføre at glasset blir så mykt at det hele sklir ned mot bunnen av formen og det kan da ikke repareres. Det lønner seg derfor å starte på en relativt lav temperatur når man skal forsøke å finne den optimale slumpingtemperaturen på en ny form.

700º - 800ºC

Glasset begynner nå å bli så mykt at det kan strekkes (sagges), tackfuses og smeltes sammen. Hvor mye glasset vil bli strekt eller smeltet sammen avhenger av temperatur og holdetid. Man vil fort erfare at lang holdetid og ”lav” temperatur vil gi samme resultat som en høyere temperatur med kortere holdetid. Forskjellen ligger i at man har bedre kontroll ved ”lav” temperatur fordi glasset er stivere og ikke så flytende.

800º - 900ºC

Vi har nå kommet opp i temperaturområdet for full sammensmelting og kan foruten fusing arbeide med ulike støpeteknikker som Casting, Colour De Verre osv.

Praktisk bruk av temperaturer

Dette var en veldig røff oversikt som på ingen måte har til hensikt å gi svar på hvilken eksakt temperatur du skal bruke på dine arbeider. Dette vil nemlig variere fra glasstype til glasstype og fra ovn til ovn. Det er derfor viktig at hver og en av oss gjør seg kjent med det utstyret man har og de materialene man skal bruke.

Oversikten gir oss derimot en del viktige prinsipper: La oss tenke at du ønsker å lage et 6 mm tykt fat, smeltet sammen av to glassplater, med dekor i opphøyet relieff som er slumpet i en lett buet form uten skarpe kanter. Hva gjør du da? Hvordan skal du kunne smelte sammen glasset skikkelig samtidig som du skal ha dekor i relieff?

Svaret er: Du må dele opp prosessen i 3 brenninger: I den første brenningen smelter du sammen de to glassplatene på full sammensmeltingstemperatur (f.eks. 810⁰C med en holdetid på 10 minutter). Deretter legger du på dekoren og tackfuser den til overflaten (ved f.eks. 750⁰C i 10 minutter). Til slutt legger du glasset i en form og slumper det hele (ved f.eks. 660⁰C i 10 minutter).

Legg merke til at brenningene må gjennomføres slik at du tar den brenningen som krever høyest temperatur først og den som krever lavest temperatur til slutt. Dette er svært viktig og krever litt planlegging. Dersom du i tillegg hadde ønsket å male på en dekor med lavtemperatur maling (580⁰C) så måtte du ha gjort dette etter at fatet var slumpet for så å brenne enda en gang på 580⁰C med en holdetid på 10 minutter.